Pagrindinis puslapis - RETROMANAI -
Istorinės technikos gerbėjų bendruomenė
 
 DUKDUK   IeškotiIeškoti   Narių sąrašasNarių sąrašas   Vartotojų grupėsVartotojų grupės   RegistruotisRegistruotis 
 AprašymasAprašymas   Tikrinti asmeninius pranešimusTikrinti asmeninius pranešimus   PrisijungtiPrisijungti 

Kumpikevičiaus skrydis i Lietuvą.

 
Pradėti naują temą   Atsakyti į pranešimą    Pagrindinis puslapis -> Straipsniai / Fotoreportažai / Dokumentinė medžiaga
Rodyti ankstesnį pranešimą :: Rodyti kitą pranešimą  
Autorius Pranešimas
vezimas
Forumietis
Forumietis


Prisijungė: 2014 02 22
Pranešimai: 362
Miestas: Vilkaviškis

PranešimasParašytas: 2014 03 25 Antr., 23:04    Rašyti temą: Kumpikevičiaus skrydis i Lietuvą. Atsakyti su citata

Vyr. puskarininkis Julius Kumpikevičius-Kumpikas 1930 metais baigęs Kaune Karo Aviacijoje b?tiną tarnybą dėl neaiškių priežačių į Lietuvos Aero Klubo mokyklą nepateko. Įsitikinęs, kad Lietuvoje negalės tapti lak?nu nusprendė stoti mokintis į Čekoslovakijoje esančią "Masarykova Letecka Lyga" skraidymo mokyklą.
1933 metais jau laisvai čekiškai kalbantis J.Kumpikevičius skraidymo mokslus kremta "Masarykova Letecka Lyga" skraidymo mokykloje. Mokslai sekėsi gerai. Po daugiau kaip 12 skraidymų su instruktorium pradėjo skraidyti savistoviai.
1933 metais kovo 12 dieną Prahos Kbeli aredrome dalyvaujent vice-ministrui iš pasiuntinybės Aukštuoliui ir Pasiuntinybės sekretoriui Pranui Sidzikauskui buvo pradėtas egzaminas. Nut?bdinus lėktuvą ant žemės patikrinus barografą egzaminas buvo išlaikytas. Komisijos pirmininkas Aukštuolis Julių pasveikino ir pranešė, kad po poros dienų turi prisistatyti į ministeriją laikyti egzaminą iš skraidymo taisyklių. Egzaminus išlaikė čekų kalba ir po keletos dienų tapo diplomuotu lak?nu.
Įkvėptas Dariaus ir Girėno skrydžiu per Atlanto vandenyną paragintas Aero Klubo sekretoriaus K.Puro J.Kumpikevičius sumanė iš Prachos skristi į Kauną. Atstumas 1500 kilometrų ir tais laikai tai nebuvo didelis atstumas, bet turint mintyje, kad lėktuvas ganėtinai pasenęs ir nepatikimas kelionėje laukė išbandymai.
Paukojęs "Masarykova Letecka Lyga" mokyklai 1000 kronų tapo lėktuvo "Šmoliko" savininku. Iš Lietuvos gavo , parašutą, žemėlapius, bei šiltą kombinezoną. Teliko pasir?pinti atsarginiu benzino baku ir kompasu.
Išbandęs patobulintą "Šmoliką", atreguliavęs kompasą, atlikęs keleta ilgų skridimų 1933 kovo pabaigoje kelioniai jau b?ta pasiruošta.
Balandžio 1 diena skrydis į Lietuvą maršrutu Pracha, Berlynas, Kaunas. Lėktuvas apie pietus pakilo didelio dėmesio sulaukusiam skrydžiui. Oras nepalankus priartėjus prie Bohemijos kalnų "Šmolikas" nepajėgia pakilti į reikiamą aukštį. Pralysti pro kalnus pasisekė tik suradus upės vagą.
Pasiekus Vokietiją po keletos dešimčių minučių pradeda streikuoti variklis, problemos su degalais. Reikalai pasitaiso pajungus atsarginį baką. Lėktuvas skrenda toliau.
Staiga propeleris sustoja. Lėktuvas planiruoja suka ratus virš pievų ir laukų. Lėktuvas sėkmingai nutubdomas netoli dvaro, netrukus prisistato uniformuoti Vokietijos pareig?nai.
Po maždaug valandos patikrinus dokumentus ir susisiekus su Berlyno Tempelhofo aerodromu buvo išsiaiškinta, kad lak?nas nesa šnipas.
Problema vėl su degalų bakais. Problema pašalinama, bet jau vėlu ir skrydis atidedamas iki ryto. Dvaro savininkas Von Neumannas svečiui iš Lietuvos buvo vaišingas pasir?pino degalais, nakvyne.
Balandžio 2 dienos rytą apsukęs keletą ratų aplink Von Neumannų šeimos dvarą pasuko Štolpo link. Nenuskridus nė 30 kilometrų vėl problemos su degalų sistema. Variklis neteko galios ir vėl priverstinis nut?pimas.
Kaip ir pirmą kartą taip ir dabar prisistatė pareig?nai. Policija neareštavo kai Julius paiškino, kad šį rytą esas pakilęs iš Von Neumannų dvaro. Pareig?nai patarė nebetesti kelionės, grįžti į Štetiną, pašalinti gedimus ir tik tada testi užsibrėžto tikslo.
Išvalęs benzino padavimo sistemą grįžo į Štetiną. Štetino aerodrome kruopščiai patirinama lėktuvo degalų padavimo sistema, pakeičiamos kai kurios detalės.
Pernakvojus Štetinę nors oras prastas apie pietus bandoma skristi toliau. "Šmolikui" vėjas pučia į nugarą ir jis skrenda puikiai. Štolpe, Danzinge, Kraliaučiaus planuoti nut?pimai degalų pasipildymui. Karaliaučiuje lak?na pasitiko generalinis konsulas Jonas Budrys.
Pagaliau Lietuva, virš muitinės plėvesuoja trispalvė, po lėktuvu puikuojasi Nemunas.
Vengdamas blogų oro salygų Kaunas pasiekiamas padarius nemažą lanką. Kauno aerodrome laukė didelis žmonių b?rys, aplink lėktuvą susidarė sp?stis. Kelionė buvo varginanti ir įtemta. Lietuvos Aero Klubas Julių Kumpikevičiui įteikė 1000 litų premijąir suteiktas civilinio lak?no vardas.
Lietuvoje prabuvus tris savaitęs balandžio pabaigoje lėktuvas paruošiamas grįžimui į Praha. Oras puikus, lėktuvas paruoštas. Lėktuvas srodžia oru, variklis veikia puikiai, artėjama prie Vokietijos sienos. Staiga variklyje triukšmas, bildesys, variklio apsukos krenta. Į akseleratoriaus paspaudimus variklis nereguoja, bet jis vis silpnai veikia. Nenorėdamas nusileisti Vokietijoje ir žinodamas, kad reikia t?pti pasirenka nelygią vietovę, šalia Kauno - Eitk?nų geležinkelio linijos. Lėktuvas smarkokai trenkėsi šalia žvyrduobių, lak?nas prisitrenkia trumpam praranda samonę.
Išlipęs iš lėktuvo J.Kumpikevičius šalia lėktuvo stovėjusio berniuko paklausė kur esas. Berniukas pasakė, kad iki Kybartų apie 10 kilometrų ir, kad iš Kybartų atvažiuoja policija.
Lėktuvas, kombinenzonas ir parašutas atiteko Lietuvos Aeroklubui. J.Kumpikevičiui tai buvo paskutinis ilgų distancijų skrydis.

Nuotraukoje parašyta:

1933 etai Čekoslovakų nukritęs lėktuvas su vairuotoju Kumpikevičium ties Rutkiškių dvaru, stovi nuovados viršininkas Krivėnas, vienplaukis Kupikevičius, šalia Alvito valdybos sekretorius J.Samuolis mano žentas Agutės vyras. Su skriblium Alvito viršaitis J.Šukis. Nuotrauka iš Danutės Salomėjos Milinkevičienės asmeninio albumo.
Atgal į viršų
Peržiūrėti vartotojo aprašymą Siųsti asmeninį pranešimą Apsilankyti vartotojo tinklapyje
Rodyti pranešimus nuo ankstesnio:   
Pradėti naują temą   Atsakyti į pranešimą    Pagrindinis puslapis -> Straipsniai / Fotoreportažai / Dokumentinė medžiaga Visos datos yra GMT + 2 valandos
Puslapis 11

 
Pereiti į:  
Jūs negalite rašyti naujų pranešimų į šį forumą
Jūs negalite atsakinėti į pranešimus šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite ištrinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite dalyvauti apklausose šiame forume
Jūs negalite pridėti failus šiame forume
Jūs negalite parsisiųsti failų iš šio forumo


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group